وحدت، در بطن کثرت
در ادامۀ بحث «رجعت» (جلسۀ 11، 11 رمضان 1444) به تبیین موضوع «وحدت، در بطن کثرت» میپردازیم.
گفتیم عوالم فعل الهی و ایام الله سه روز ظهور، رجعت و قیامت است.[1] با ظهور حقتعالی، وحدت در بطن جلوات کثرت رفته و کثرت نورانی[2] به وجود آمد. یعنی اسم "هو الباطن و الاول" در "هو الظاهر و الآخر" مخفی شده، در حالیکه وحدت در بطن این کثرات حضور دارد.
در سیر تکوینی نیز ظهور حقتعالی همان اسم ظاهر و آخرست که از جنت اسماء آغاز شده و آدم و حوا از بهشت وحدت به کثرت هبوط کردند؛ این همان دوران حکومت ابلیس است. دومین تجلی حقتعالی در عالم دنیا رجعت است که آن هم محقق شده و سومین تجلی قیامت است.
اسماء خدا هم در هیچ زمان و عالمی تعطیلبردار نیستند. در دورانی که اسم ظاهر، آخر و جلال الهی در ظهورند و زمین پر از ظلم و جور شده، خدا با اسماء باطن، اول، جمال و وحدتش در درون این اسماء حضور دارد. یعنی اینگونه نیست که در دوران غیبت، زمین پر از ظلم و جور شده و در دورۀ ظهور حضرت حجت(ارواحنا فداه) قسط و عدل حاکم شود، بلکه در باطن همین ظلم، وحدت و جمال در جریان است. و اگرچه اسم مُمیت الهی در ظاهر ظهور دارد و جهان پر از ظلمت شده، اسم محیی در درون زنده میکند و حیات میدهد.
در حقیقت، خداوند با تمام اسمائش، در بطن و درون حکومت ظاهری شیطان است و با خیرالماکرین بودنش به او اختیار، انتخاب و مهلت داده، اما او کیدش ضعیف و مهلتش رو به پایان است. در هر دورانی صالحین و مستضعفینی بودهاند که در امواج، علیه حکومت کثرتی شیطان تلاش و قیام کرده و وحدت را نشان دادهاند. انسانهایی که خداوند با جان و عقلشان با آنان سخن گفته است.
رجعت روند زنده شدن چنین انسانهاییست؛ یعنی اینطور نیست که بمیرند و بعد زنده شوند، بلکه اهل ولاء نمیمیرند. همانطور که حضرت علی(علیهالسلام) در حدیث نورانیت میفرماید: «كسى كه از ما بميرد، در حقيقت نمرده و كسى كه از ما غایب گردد در حقيقت غایب نيست، و كسى كه از ما كشته شود در حقيقت كشته نيست.»[3]
عالم برزخ و رجعت برای اهل ولاء یکی است. کسی که با نگاه وحدتبین و روحیۀ ولایی بمیرد، یعنی همواره در بطن کثرات دنیا، وحدت را دیده باشد، هرگز نمُرده و پیوسته در رجعت است. او حیّ و زنده به دنیا برمیگردد؛ البته عناصر چهارگانۀ جسمش در دنیا به تجرد رسیده و نفسش در برزخ سیر رجعتی دارد.
کشتهشدگان در راه خدا نیز زندهاند؛[4] در ظاهر میمیرند، اما با اسم محیی، حیاتشان تا رجعت ادامه دارد و به دنیا برمیگردند. در داستان زندهشدن عُزیر پیامبر که انگار روزی یا ساعتی مرده بود نیز اسم محیی از ممیت جدا نبود، بلکه در بطنِ اسم ممیت، اسم محیی، وحدت و وجود در جریان بود که بعد از صد سال، دوباره زنده شد.
از امام صادق(علیهالسلام) دربارۀ زنده کردن مردگان توسط حضرت عیسی(علیهالسلام)[5] پرسیده شد. ایشان فرمودند: «عیسی(علیهالسلام) دوستی صمیمی (برادر ولایی) داشت که به دین او وارد شده بود. عیسی نزد او میرفت و مهمانش میشد. بعد از مدتی طولانی حضرت عیسی به دیدارش رفت... . مادر گفت: ای رسول خدا، او فوت کرده. عیسی(علیهالسلام) گفت: میخواهی او را ببینی؟ مادر گفت: بله. عیسی گفت: فردا میآیم تا به اذن خدا او را برایت زنده کنم... .
فردا آن دو به کنار قبر او رفتند و عیسی بر فراز قبر ایستاد و دعا کرد. ناگاه قبر شکافت و فرزند زنده از قبر بیرون آمد. مادر و فرزند هر دو گریه کردند و دل عیسی به رحم آمد و به دوستش گفت: میخواهی در این دنیا پیش مادرت بمانی؟
گفت: ای رسول خدا! با خوردن و رزق و طول عمر یا بدون اینها؟ عیسی گفت: با خوردن و رزق و طول عمر. بیست سال عمر کرده و ازدواج میکنی و فرزنددار میشوی. گفت: اگر چنین است میخواهم. او بیست سال زندگی کرده، ازدواج میکند و صاحب فرزند میشود.»[6]
در آیات سورۀ ص نیز داستان حضرت ایوب(علیهالسلام) بیان شده. ایشان بعد از بیماری و از دستدادن فرزندانش، پروردگارش را ندا میدهد:
"... أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ"[7]؛ شيطان مرا مس کرده و به رنج و عذاب افكنده است.
خدا به او میفرماید:
"ارْكُضْ بِرِجْلِكَ هَٰذَا مُغْتَسَلٌ بَارِدٌ وَشَرَابٌ"[8]؛ پايت را بر زمين بزن، اين آبى است سرد، براى شستشو و آشاميدن.
شیطان به طور عارضی، نه وجودی، در دنیا مصیبات و فشارهایی را بر ایوب وارد کرد و جسم او مریض و ضعیف شد. خداوند به حضرت ایوب(علیهالسلام) امر کرد پایش را در آب سرد و شراب وارد کند و بلافاصله در آیۀ بعد فرمود:
"وَ وَهَبْنَا لَهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُمْ مَعَهُمْ رَحْمَةً مِنَّا وَذِكْرَىٰ لِأُولِي الْأَلْبَابِ"
و به او، خانواده و اهلش و مثل آن از ديگر ياران را عطا كرديم و اين خود رحمتى از ما بود که براى خردمندان اندرز و ذکر است.
این آیات اسراری برای اولیالالباب و خردمندان دارد که باید کشف شود. آب سرد چه اثری دارد و چه توبه و بازگشتی صورت میگیرد که بلافاصله نفس سلامتیاش را به دست میآورد و تمام اهل ایوب و حتی مثل آنان، به او برگردانده میشود؟!
امام صادق(علیهالسلام) دربارۀ آیۀ "آتَیْناهُ أَهْلَهُ وَ مِثْلَهُمْ مَعَهُمْ"[9] میفرماید:
«آن دسته از فرزندانش را که قبل از آن بلا و گرفتاری مرده بودند، زنده کرد (آنها را مانند آنهایی که آن روز در اثر بلا از بین رفته بودند زنده کرد).»[10]
[1]- ألخصال، ج1، ص 108: "اَيَّامُ اَللَّهِ عَزَّوَجَلَّ ثَلاَثَةٌ يَوْمَ يَقُومُ اَلْقَائِمُ وَ يَوْمَ اَلْكَرَّةِ وَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ."
[2]- کثرات ظلمانی همان توهم و سود و زیان شخصی در ذهن است.
[3]- بحارالأنوار (ط - بيروت)، ج 26، ص 6: "إن ميتنا لم يمت و غائبنا لم يغب و إن قتلانا لن يقتلوا."
[4]- سورۀ آلعمران، آیۀ 169: "وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ"؛ هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده اند مرده مپندار بلكه زنده اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند.
[5]- تفسیر آیۀ 110 سورۀ مائده.
[6]- الكافی (ط - الإسلامية)، ج 8، ص 337.
[7]- سورۀ ص، آیۀ 41.
[8]- سورۀ ص، آیۀ 42.
[9]- سورۀ انبیاء، آیۀ 84.
[10]- البرهان فی تفسير القرآن، ج4، ص 662.
نظرات کاربران